Zoek naar wat is homokineet op de nieuwe KensaQ. Koop nú Koppeling in onze Webshop of de Bouwmarkt! Dé decoratieve bouwmarkt voor de moderne doe-het-zelver. Vind gebruikte Koppeling gratis en snel via Onderdelenzoeker. Gratis en vrijblijvend nieuwe en tweedehands auto-onderdelen zoeken.
De term homokinetische koppeling is dus ruimer dan de Rzeppakoppeling, die wel degelijk een van de eerste constructies was waarmee een homokinetische koppeling werd gerealiseerd.
Meer recent is de Thompsonkoppeling, uitgevonden door Glenn Thompson. Deze is op een andere mechanische constructie gebaseerd. Een homokineet is een koppeling in de aandrijfas bij voorwiel aangedreven auto’s. Deze aandrijfassen lopen vanuit de versnellingsbak naar het linker en rechter voorwiel.
Als men spreekt over homokineet vervangen wordt er ook wel eens bedoeld de gehele as te vervangen en niet alleen de homokinetische koppeling. Dit is een koppeling die werkt onder een hoek. Zo verbindt de homokineet de aandrijfas bijvoorbeeld onder een hoek met uw wielen.
Dat kunt u laten doen in de garage, maar u kunt ook zelf aan de slag. Er zijn van die onderdelen op je auto die je wel eens hebt horen langskomen bij je bezoek aan de garage, maar waar je eigenlijk niet van weet wat het is.
Een homokinetische koppeling (of Rzeppa- koppeling , naar de uitvinder, Alfred Hans Rzeppa) verbindt het wiel met de aandrijfas. De homokineet kan er een van zijn. Zand en vuil zal in het vet blijven plakken. Op het moment dat een homokinetische koppeling defect is, zal aan de wielzijde een tikkend geluid hoorbaar zijn bij het rijden in een bocht en zal aan de versnellingsbakzijde een trilling veroorzaakt worden tijdens het accelereren.
Ook speciaal op lengte gemaakte assen zijn leverbaar. In principe kan een homokinetische aandrijfas een heel autoleven mee. Toch is het een slijtagedeel. Bij een vervanging is het verstandig om niet alleen de homokineet, maar de complete aandrijfsas te vervangen. De laatste jaren zijn auto’s gemiddeld genomen steeds zwaarder geworden.
En dat geldt niet alleen voor grote auto’s, zoals suv’s. Maar in de beginfase kan er veel twijfel zijn of het daadwerkelijk de aandrijfas is die je hoort. De koppeling (homokineet) bevindt zich onder een stofkap. De normale slijtage aan homokinetische koppelingen is vrijwel verwaarloosbaar.
Dat komt door mishandeling en het niet tijdig repareren van een kapotte stofhoes. Kruis- en homokinetische koppelingen De kruiskoppelingen maken het mogelijk om een draaimoment onder een hoek over te brengen. Daarbij moeten de assen parallel aan elkaar liggen. Kruiskoppelingen kunnen hoeken tot 20˚ overbrengen.
Lokale aanbiedingen - Ga ervoor!
Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Het is noodzakelijk in gedachten te houden dat reparaties niet uitgevoerd worden indien er sprake is van een falen van de homokinetische koppelingen. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
U dient deze enkel te vervangen. Het volledige mechanisme van de homokinetische koppeling dient volledig te worden vervangen, want zijn componenten passen exact op elkaar. Centa Nederland heeft sinds kort de vertegenwoordiging van de homokinetische kop-peling Thompson Constant Velocity Joint (TCVJ) (zie ook elders op deze website). Deze koppeling behoudt, zonder extra warmteontwik-keling, volledig zijn werking, onafhankelijk van het over te brengen vermogen, het toerental en de toegepaste hoek.
Zie voor specifieke inbouwcriteria de installatiehandleiding die bij elke unit meegeleverd wordt. Vraag vrijblijvend offertes aan bij erkende garages. Python-Drive homokinetische assen zijn ook in andere standaard lengtes. Vergelijk en kies de juiste garage met de beste prijs.
Veiligheidskoppelingen zijn koppelingen die een functie hebben in geval van overbelasting. Het kan zijn dat de koppeling gaat slippen (slipkoppeling) en dus de last wel in zekere mate vast blijft houden of een schakelfunctie, zodat de koppeling de last niet meer probeert mee te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.