donderdag 15 oktober 2020

Witte vlieg op boerenkool

Finde jetzt Reisende, die auch nach Witten wollen. Jetzt Fahrt auf BlaBlaCar buchen oder anbieten. Spritkosten mit Mitfahrern teilen! Teil der Mitfahr-Community werden! Boek het Dvc Samui (op), Chaweng Beach.


U krijgt direct een bevestiging. Ruime keuze tuinartikelen online. Ook ik heb alle jaren last van de kool witte vlieg. Voornamelijk op de boerenkool , is ook moeilijk te bestrijden. Zeker op een volkstuincomplex.


Als ik spuit en mijn buren niet, schiet je er niets mee op. Mijn oplossing is heel simpel en is ooit gepubliceerd in Moestuin. Boerenkool is gevoelig voor witte vlieg. Dat zijn heel kleine witte vliegjes die eitjes leggen op de onderkant van (onder andere) boerenkoolbladeren. Wij hebben ervaren dat de paarse boerenkool iets minder bevattelijk is voor witte vlieg.


Historie De koolwittevlieg is een relatief nieuwe plaag in de buitenteelt van met name boerenkool , savooyekool, en spruiten. Uiterlijk De koolwittevlieg (Aleyrodes proletella) is een kleine witte vlieg van mm lang. Dit is niet hetzelfde insect als de witte vlieg die in kassen vaak een probleem vormt. Telkens voordat ik mijn lezing kan beginnen stelt iedereen de vraag wat doe jij tegen de witte vlieg. De meeste reageren dan van “ik heb het al opgegeven, ik teel geen spruitkool of boerenkool meer”.


Als ik ze dan mijn methode vertel dan zien ze dat wel weer zitten! Vorig jaar had ik paarse boerenkool waarvan men zegt dat deze minder last heeft van witte vlieg maar deze zat bij mij helemaal vol. Een insentennet helpt wel iets maar ook onder het net heb ik er last van, al lijkt het iets minder dan de planten die er niet onder staan, het valt niet mee zo hermetisch af te sluiten dat die kleine vliegjes niet.


Biologische bestrijding witte vlieg. Chrysoperla carnea (groene gaasvlieg) is een predator (eet een plaag op ) die naast bladluis ook de eieren en larven van de witte vlieg op haar menu heeft staan. Hoe kun je witte vlieg bestrijden? Of je planten nu last hebben van witte vlieg , rupsen, spint, bladluis of wolluis, dit concentraat helpt je van de lastige diertjes af.


Op deze manier kun jij de insecten op een effectieve manier uit de buurt houden. Je kunt dit product het best aanbrengen met een drukspuit. De koolwittevlieg genaamd (Aleyrodes proletella) is een kleine witte vlieg van mm lang. Witte vlieg Ik heb op mijn aardbeienplanten wolken met witte vliegjes. Deze vlieg is wat groter dan de versie die in de kassen een bedreiging vormt en heeft grijze vlekken op de vleugels.


Witte vlieg op boerenkool

De eieren worden gelegd aan de onderkant van de bladeren van de boerenkool wat het eventuele bespuiten moeilijk maakt. Een plant raakt vaak geïnfecteerd met witte vlieg als het gedurende de zomer een tijd buiten staat. Let er dus op als je de plant weer naar binnen haalt of deze witte vlieg heeft. Voorkomen Doordat de witte vlieg zich vliegend kan verspreiden is het lastig te voorkomen.


Je kunt af en toe je plant nat sproeien, hier houdt de witte vlieg niet van. De koolwittevlieg komt voor op diverse koolgewassen, vooral spruitkool en boerenkool en wilde planten, zoals herderstasje. Ook komt de vlieg voor op aardbeiplanten.


Witte vlieg op boerenkool

Het insect komt in kolonies voor op de achterkant van de bladeren. Ze zuigen in het floëem van de bladeren en vervuilen ze door afscheiding van honingdauw. In het verleden hebben we bij boerenkool veel last gehad van witte vlieg.


Dit zijn kleine witte , soms haast doorzichtige vliegjes die het liefst aan de onderkant van de boerenkoolbladeren zitten. Daar leggen ze ook hun eitjes waardoor de onderkant van de bladeren vrijwel geheel wit kan verkleuren. Bestrijding van witte vlieg.


Wanneer je de plaag voor het eerst spot is het belangrijk om meteen actie te ondernemen. Vaak zitten de vliegen en eieren op jong blad. Haal bij een kleine plaag zo veel mogelijk de bladeren weg. De witte vliegen zijn eigenlijk kleine witte motten. Op dit moment is de witte vlieg plaag zeer hardnekkig en moeilijk te bestrijden zonder gif.


Als je de boerenkool tijdig oogst kun je de witte vlieg er nog afwassen. Luizen en witte vliegen kunnen plagen zijn die tijdig om een. De plant verliest turgor en reageert op het toxische speeksel van de witte vlieg. Omdat witte vliegen in grote groepen samenleven kunnen ze een plant totaal te gronde richten.


Het kan zo erg zijn dat wanneer iemand een blad aanraakt, een zwerm witte vliegen opvliegt voordat ze zich weer aan de onderkant van het blad vestigen. Heb het ooit in mijn boerenkool geha kon er niets aan doen. Bij jou heeft het mogelijk te maken met een langdurige droogte deze zomer, vooral tegen het einde van het mooie weer was het heel erg droog.


Veel planten worden daardoor erg zwak en krijgen om die reden witte vlieg. De beste bestrijding voor de witte vlieg is de sluipwesp. Dit beestje ziet de witte vlieg niet alleen als een voedselbron maar ook als voorplanting.


De sluipwesp legt in het eitje van de witte vlieg zelf een ei. Als de sluipwesp uitkomt eet hij het ei van de witte vlieg leeg en gaat dan naar buiten toe. Ook een uiterst lastig insect, dat veel in kassen wordt aangetroffen, maar zich in warme zomers ook buiten op de gewassen kan storten, is de witte vlieg.


Het is een heel klein, helderwit driehoekig ogend vliegje van nog geen twee millimeter groot, dat zich ook weer en meestal in grote aantallen aan de onderkant van het blad ophoudt. De laatste jaren had ik altijd last gehad van hardnekkige witte vlieg op boeren- en palmkool. Ook op de aarbeien in de serre kreeg ik ze niet weg, zelfs niet met een middel op basis van pyrethriden.


Dus van alles geprobeerd : zeepoplossing, gier, lookextract,… werken perfect voor bladluis en rupsen maar voor witte vlieg waren ze niet voldoende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts