maandag 21 januari 2019

Oranjekoek kopen

Top merk Superfoodme Voor slechts EUR 14. Op een Friese bruiloft zijn ze onmisbaar, maar oranjekoeken worden ook steeds meer tijdens andere gelegenheden gegeten. En niet alleen door Friezen. Niet zo gek als je bedenkt hoe lekker de gekarameliseerde sinaasappelsnippers en roze glazuur op de oranjekoek zijn.


Oranjekoek kopen

Dat vinden wij bij Jumbo ook. Kan ik mijn bestelling ook in de winkel plaatsen? Ja, vraag de medewerker op de brood-en banketafdeling om een bestelformulier.


Bakkerij Heslinga, de ambachtelijke brood -en banketbakker van Noord-Oost Friesland. U kunt onze winkels vinden in Zwaagwesteinde, Damwoude en Bergum. De oranjekoek die ze daar kunnen kopen vinden ze niet lekker. Nu kan ik een eigen gebakken oranjekoek meenemen.


Kijken of ik net zo lekker bak als een bakker :-D. Oranjekoek vierkant gesneden. Een heerlijk lekkenij, geschikt voor elke gelegenheid. Onze oranjekoek is gevuld met spijs en opgemaakt met slagroom of creme.


Verwarm de oven voor op 1°C. Snijd de sinaasappelsnippers in stukjes. Meng het ei met de suiker, boter, zelfrijzend bakmeel, 1g sinaasappelsnippers, anijszaad.


Bijvoorbeeld limoenpunten, oranjekoek , chocolade slagroomsoesjes, vruchtenschelpen, bananensoezen, appelpunten of hazelnootschuimgebak. In Friesland is de oranjekoek het domein van ambachtelijk opererende bakkers. Buiten Friesland zijn er misschien negen van zulke bakkers die zich aan de oranjekoek wagen: drie in Groningen, evenzoveel in Amsterdam en verder nog in Zuidlaren, Leiden en Barneveld. De website van Bakkerij Van der Werf.


Bezorggebied checken In het door u ingevulde postcodegebied bezorgen wij wel. Laat de koek helemaal afkoelen. Bak de oranjekoek in de oven in ca. Met oranjekoek had ik al wat ervaring, maar dit recept is nóg beter.


Triple Sec (of andere sinaasappellikeur) en voldoende water om het glad te roeren. Using the well-known Frisian sober view, we work on a visual cross section of the province of Fryslân (NL). Starting with collecting oranjekoek from all Frisian bakeries. Ik ben niet zo’n watermens, ik houd niet bijster veel van de Friese ‘taal’ en ik heb niks met kaatsen, fierljeppen of skûtsjesilen. Toch zijn er zeker ook dingen die ik wel fantastisch vind aan mijn geboortegrond.


Zoals bijvoorbeeld het feit dat je overal in Friesland suikerbrood kunt kopen , of nog beter oranjekoek ! Traditioneel werd oranjekoek versierd met (roze) glazuur en (boter)crème. Op de crème werden gecarameliseerde vruchten en sinaasappelsnippers gelegd. Het maken van crème is een secuur werkje. Bereidingswijze hieronder. Maar probeer buiten Friesland eens oranjekoek te scoren.


Oranjekoek kopen

Rol de rest van het deeg met de deegroller uit tot een cirkel ter grootte van de springvorm en leg op de amandelspijs. De kleur blijft dan natuurlijk wel wit, wat niet 'klassiek' is. Je wijkt af van het aantal stuks waarvoor dit recept ontwikkeld is.


Roer de poedersuiker met el sinaasappelsap los en bestrijk de oranjekoek ermee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts