woensdag 20 juli 2016

Geraniums stekken overhouden

Zoek naar citroengeranium stekken op de nieuwe KensaQ. Je hebt zoveel verschillende geur geraniums , eigenlijk vindt ik het wel leuk dat ze amper bloeien, net als met vijg vindt ik het blad zo mooi. Als ik overwinterings plan heb, ga ik denk ik wel veel verschillende geuren kopen, maar pas eind april.


De Pelargonium, die we als eenjarige kuipplant in bakken zetten, kunt u stekken. Plaats de geranium, de moederplant, op een tafel zodat je er makkelijk bij kunt.

Maak daarbij alleen gebruik van de niet-bloeiende takken van de plant. Gratis een hofje vol weelde, elke zomer weer. Geraniums stekken: HANDIG- Tuin. Ik houd van het boerenroo maar stek ook wat roze en wit.


De roze geraniums stekte ik stiekem tien jaar geleden op een boerderijtje. Het zijn ‘herinneringen- geraniums ’. Dit is een video over tuin en planten ik laat je zien hoe je geraniums kunt kweken. De beste tijd om kuipplanten te stekken is augustus.

De stekken en planten moeten vanaf oktober tot half mei op een vorstvrije plek staan. Bedek de pot met plastic en na ongeveer drie weken hebben de stekken wortels. De eenjarige geranium kan je stekken , zodat je van een eenjarige, twee, drie of vier eenjarigen kan maken. Delen is vermenigvuldigen. Niet alleen van kamer- en tuinplanten, zoals geraniums , kunnen stekjes worden genomen, maar ook van bomen en struiken: houtstekjes.


Vandaar dat de houtstek ook wel winterstek wordt genoemd. Deze tuinvraag gaat over geraniums. Moet je geraniums nou afknippen in de winter of niet?


Tuinman Matthias geeft antwoord en een tip om te zien of je geranium nog leeft. Heb je een mooie droge plek in de zon (onder een afdak bijvoorbeeld of tegen een zuidmuur) en het vriest ’s nachts nauwelijks, dan kunnen ze rustig buiten blijven. Dat geraniums vermeerderen of stekken geen onmogelijke opgave moet zijn, ontdek je in deze klus. Op deze manier zullen de geraniums hun energie bewaren gedurende de winter en weer tot leven kunnen komen als het weer warmer wordt.


Zolang de grond niet echt bevriest kunnen je geraniums buiten overwinteren. Meestal zal de grond echter wel bevriezen en dan kun je je geraniums beter opgraven en in potten binnenzetten gedurende de winter. De geraniums hebben hun klus geklaard en ik wil ze graag overhouden.


Ik heb een vorstvrije kelder, maar die is donker.

Kan ik ze daar wegzetten ? Helemaal afknippen of misschien een plastic zak erom, dat herinner ik me nog van vroeger. Of beter op een koele slaapkamer met daglicht ? De temperatuur moet ongeveer tot 14° C zijn. Onder de 10° C zou het echter niet moeten komen.


Snoeien in de herfst is niet noodzakelijk, omdat dat ook nog in de lente kan plaatsvinden. Franse geraniums zijn een stuk lastiger dan de gewone soorten, om over te houden. Op een donkere warme zolder is de kans erg groot dat de planten indrogen en daardoor niet meer uit lopen. Zouden ze dit wel doen, zo eind februari, dan moeten ze in het licht staan en verzorgt worden tot in mei.


Hoe je geraniums laat overwinteren. De bloemen zijn klein, mooi en relatief makkelijk te onderhouden. Elke jaar vraagt ieder zich af af hij zijn ´ geraniums ´ niet kan overhouden voor het volgende jaar. Wil je prachtige planten volgend jaar? Hiervoor zijn logische tijdstippen belangrijk nl.


In ´t najaar: augustus -september. Veelal worden stekken genomen van planten uit. De planten die in Oostenrijk aan de balkons hangen zijn geen geraniums maar pelargoniums als ook de staande die massaal in bloembakken geplant worden in het voorjaar. Jaaaaaaren werden die geraniums genoemd en nog steeds uit gewoonte of door onwetendheid blijven we daar geraniums tegen zeggen.


Gebeurt meestal alleen met de een en tweejarige geraniums die van zaad wel soortecht terugkomen. In het voorjaar als de winter begint te verdwijnen (maart, april) en de temperatuur in je garage op gata lopen, haal je de planten voorzichtig uit de bakken. Vul de bakken met nieuwe aarde.


Snoei de planten (Alle afgestorven delen weg halen, eventueel lange sprieten inkorten) en plant de geraniums weer in de bakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts