vrijdag 27 mei 2016

Stem is weg

Help, ik ben mijn stem kwijt! Je stem kwijt zijn of zo hees zijn dat je stem af en toe wegvalt is een vervelend probleem. Pas dan besef je hoe vaak en hoeveel je je stem eigenlijk nodig hebt en gebruikt. Geen paniek, de stem verliezen is een goedaardig fenomeen dat snel overgaat, meestal na tot uur of hooguit na enkele dagen.


Als een dergelijk verlies van de stem meer dan een week aanhoudt, moet u wel naar een oor-, keel- en neusarts.

Dat is ook aan te raden bij een bitonale stem (in twee tonen) of als er oorpijn mee gepaard gaat. Alles over heesheid en stemverlies! Het kunnen praten is dag in, dag uit iets dat we als vanzelfsprekend zien. Iedereen krijgt echter wel eens te.


Heesheid is een stoornis van het stemgeluid: de stem is niet helder, maar ruw en van toonhoogte veranderd. Lees meer over heesheid op dokterdokter. Wat is de betekenis van stem weg ?

Het kan heel vervelend zijn om je stem kwijt te raken, en het kan ontstaan door overbelasting van de stem of een ernstig medisch probleem. Veel zangers of anderen die hun stem vaak en hard moeten gebruiken, raken hun stem wel eens kwijt. Als je stemverlies door iets anders dan overbelasting is veroorzaakt, ga dan naar de huisarts. Ik heb het wel vaker, stem totaal weg. Eén keer toen ik de hele dag in een winkel de telefoon aan moest nemen.


Mijn kinderen vonden het ook heerlijk rustig. Maar voor de rest voel ik me redelijk eenzaam. Natuurlijk is het tijdelijk, maar ik ben nog nooit eerder mijn stem kwijt geweest en begon vanaf dag toch een beetje te twijfelen of ie ooit nog terugkomt Heeft iemand een tip of moet ik gewoon niet praten en wachten totdat mijn stem weer terugkomt.


Ik ben de stem kwijt door verkoudheid en hoesten, is al vaker gebeurd bij stress. Vroeger zei men altijd dat je niet moest fluisteren want dat zou de stembanden extra belasten, maar nu zocht ik informatie op internet en kwam tegen dat je juist wel moet fluisteren om de keel rust te geven. Een hese stem is een stoornis van het stemgeluid.


Het komt vaak voor in combinatie met hoest en keelpijn. Lees over de symptomen van heeshei oorzaken en adviezen. In deze nieuwe mini-opera worden jonge kinderen op aansprekende wijze geïntroduceerd met elementen uit de klassieke opera: klassieke muziek, verschillende manieren van stemgebruik, aankleding, dans, en verwijzingen naar bekende opera’s. Donderdag februari om 17.


Deze heuse mini-opera voor kleuters werd ontwikkeld naar een idee van Aga de Wit en Herma van Piekeren.

Wie ooit door een stevige verkoudheid z’n stem kwijt was, beseft hoe belangrijk spraak voor de mens is. Van een koffie bestellen tot een verhitte discussie voeren: zonder stem is het haast niet te doen. Zo werd ook ik getroffen door een sluimerende keelpijn die opkwam en verdween.


Op dinsdag klonk ik als een man, op woensdag en donderdag had ik bijna geen stem meer en op vrijdag en zaterdag viel mijn stem nog steeds weg. Op zondag was ik flink hees en vandaag is mijn stem weer redelijk terug. Rust is het sleutelwoord om je stem terug te krijgen. Probeer dus niet te praten en oefen geduld uit… Meestal komt ze na een paar dagen spontaan terug.


Raak je plots je stem kwijt, dan is dat wellicht het gevolg van een stemtrauma: schreeuwen, een hevige hoestbui … Resultaat: een bloeding in de gelatineachtige laag die uw stembanden bedekt. Kinderen, als de stem weg is, geven meestal dezelfde medicijnen als volwassenen. Een uitzondering is antibiotica, het gebruik ervan is alleen noodzakelijk als het absoluut noodzakelijk is. Sommige sprays kunnen pas na 2-jaar worden gebruikt. This video is unavailable.


Afgelopen donderdagmiddag onder veel belangstelling in Het Cultuurcafé v. Krasse knarren, die Vlaamse artiesten. Deze pagina heeft tot doel u informatie te geven over stemproblemen bij volwassen personen. Als u recent bij een keel-neus-oorarts (KNO-arts) bent geweest wegens moeilijkheden met uw stem , dan kunt u op deze plaats daarover meer gegevens lezen. Hebt u er nog nooit mee te maken geha maar wilt u er wat meer over weten, dan geldt hetzelfde. Vaak komt dat door een verkoudheid of door het veel en hard gebruiken van de stem.


Bijvoorbeeld bij een concert of stadionbezoek. De stem is zachter dan normaal en valt soms helemaal weg. De keel voelt pijnlijk of branderig aan. Meestal zijn de klachten binnen een paar dagen weer weg. Het kan zijn dat je enkele uren moet zingen voordat je je stem volledig kwijt bent, maar afhankelijk van hoe vals je zingt kan het zijn dat je je stem na enkele liedjes al hoort breken.


Dit laat zien dat je goed op weg bent om je stem te verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts